Een Porsche 911 op Safari

Wist je dat de allereerste race van de Porsche 911 in feite een rally was? In 1966 bood Porsche de optie rally-kit aan bestaande uit een paar Recaro-stoelen, rolbeugel, een brandstoftank van 100 liter en verstelbare Koni-schokdempers. De kit was bedoeld voor klanten die wilden deelnemen aan rally's over lange afstanden.

De geschiedenis van de rally van de 911 werd voortgezet in de jaren tachtig met de door de fabriek gesteunde Prodrive SC RS’s, een voorloper van de Parijs-Dakar-winnende 953 uit 1984 en later de 959.

De luchtgekoelde 911 blijft een vaste deelnemer in rallywereld, met groot succes dankzij de Britse Porsche-specialisten, Tuthills. 

De Britse Porsche-specialisten Tuthills brachten overal ter wereld klassieke 911's in verschillende rally's met de legendarische rallymeester Björn Waldegård.

Meer recent ontwikkelde Romain Dumas zijn eigen 997 GT3 RS R-GT om deel te nemen aan het WRC 2015, terwijl Porsche zelf een Cayman GT4 Clubsport R-GT testte in 2018 met het oog op deelname aan de WRC-serie. 

Rally is geen uitloper van de Porsche 911 maar zit in het DNA van Porsche

Ondertussen hebben Safari 911 Porsches de afgelopen twee tot drie jaar hun intrede gedaan, door toedoen van Matt Kenyon en Makellos Classics. Met zijn Safari Porsche 911 heeft hij een Porsche gebouwd die je op legitieme basis off-road kan rijden.

De 911 in kwestie is een Europese SC uit 1978 met 125.000 kilometer op de teller. In 2018 bouwde Matt Kenyon een rallyspecificatie voor deze 911. De wagen werd volledig gestript om daarna verstevigd en heropgebouwd te worden met een complete rally-uitvoering.

Bron: total911.com

Carrera Motors - Porsche Center East-Flanders