De N-specificatie voor elke Porsche band

Porsche zorgt er steeds voor dat elk nieuw model precies de band krijgt die het nodig heeft. En alleen die band krijgt de kwaliteitsbeoordeling van de N-specificatie.

Elk nieuw Porsche-model wordt naar de Nordschleife van de Nürburgring gestuurd om tot het uiterste te worden gepusht. Ook nog Groene Hel genoemd.

En N-band voor elke Porsche

Of het nu gaat om een Porsche met de motor achterin of een vierdeurs met de motor voorin of als het gaat om de ontwikkeling van een nieuw model, de band is één van de belangrijkste strategische componenten. De band draagt bij aan karakter van de auto en is verantwoordelijk voor het implementeren van de dynamiek van elke Porsche met respect voor comfort en veiligheid.

Een band is altijd een compromis van verschillende kenmerken, maar ook een belangrijk element in het totale kunstwerk dat het chassis is.

Het bandenconcept vormt de kern van de ontwikkeling van een Porsche

Het is een complex systeem. De banden moeten in de stuurhuizen passen en ze hebben invloed op de hele wagen. De dimensionering van de banden hangt af van de massa van het voertuig, de gewichtsverdeling en het motorkoppel op de aandrijfwielen. 

Andere factoren zijn de vele eisen van de gespecialiseerde afdelingen en strikte wettelijke vereisten met betrekking tot rolgeluid, grip op nat wegdek en rolweerstand. 

Zo zijn bijvoorbeeld de remafstanden en de Nordschleife-rondetijden een indicator voor de voortgang van de bandenontwikkeling bij Porsche.

De conceptfase van de banden begint ruim vier jaar voordat de productie start van een nieuw Porsche-model. Bandenfabrikanten hebben over het algemeen drie maanden nodig om verschillende prototype-banden te produceren die voldoen aan de specificaties van het Weissach Development Center van Porsche.

Vervolgens testen en vergelijken de testrijders van Porsche de verschillende bandenmerken. Alleen als het resultaat aan alle verwachtingen voldoet, geeft Porsche een band zijn zegen met de N-specificatie zoals aangeboden door Porsche-centra.

De ontwikkeling stopt nooit

Bandenfabrikanten hebben enorme vooruitgang geboekt in de afgelopen decennia. De banden van vandaag zijn in staat eigenschappen te combineren die men vroeger niet voor mogelijk hield zoals bijvoorbeeld een goede handling op nat wegdek en een lage rolweerstand of uitstekende droge prestaties en hoge kilometrage. 

Testen op de limiet

Tijdens een testdag houden vier testrijders van Porsche zich uitsluitend bezig met bandencoördinatie. Ze zijn zelden in het Weissach Development Center van Porsche. Ze zijn meestal te vinden op de Nordschleife van de Nürburgring, op het Nardò Technical Center in Zuid-Italië of het Contidrom in de buurt van Hannover.

Timo Kluck is al achttien jaar testpiloot van sportwagens is op de bandenafdeling van Porsche en is één van de testrijders die een Porsche met precisie kan testen op de limiet van zijn prestaties. Maar het is niet genoeg om alleen maar snel te zijn. De testpiloten moeten ook hun feedback kunnen overdragen aan de bandenfabrikanten, die veel waarde hechten aan het oordeel van de testrijder. Een van hun belangrijkste taken van de testrijder is om de eigenschappen van de banden subjectief te evalueren, zowel op droge, natte, besneeuwde als bevroren wegen.

Bron: Porsche News

Carrera Motors - Porsche Center East-Flanders